mandag den 23. april 2007

Hvad er der lige med fede mennesker?

Ahhh, endnu en træningsdag, ned i centeret og træne. Dejligt. En lille løbetur, efterfulgt af en bad, dampbad og så til mine produkter.
Jeg elsker mine dyre produkter. Der er ikke noget som at smøre sig ind i dem, og mærke følelsen af hvordan de lægger sig perfekt på huden. Og oveni ved jeg at de virker, så tanken om at min hud bliver endnu smukkere af det, gør mig rigtig godt.
Samtidig er det mit job at kende produkterne og virkningen, og være en levende reklamesøjle for pæn hud, så det er et must for mig at pleje den grundigt.

I mit fitnesscenter er det blevet in at have fede hold, dvs slanke hold. Og her taler vi ikke om store damer, nej de FEDE! Der er bølgegang i alle dellerne så de bevæger sig, og de kan ikke gå ordenligt fordi fedtet forhindrer dem i det.
Sådan nogle fede mennesker taler vi om, mastodonterne der bor foran bageren.
Nu er det ikke ”stram op” og ”lår og baller” der får flest bookninger, men istedet stærkt overvægtige kvinders tur til at svede igennem.
Og det er jo en god ting. Ikke nok med de taber sig og får en bedre kondi -> mere overskud, de sparer –forhåbentlig- også samfundet for en skilling eller 2, når konditallet ryger op, og fedt procenten ned. Bonus for alle.

Men selvværdet, er længere tid om at komme op end konditallet er.
En ting er at de glor misundeligt efter en, når de står og venter på at komme ind i salen og blive straffet, men det andet er de slet ikke kan styre deres jalousi trip når tøjet ryger af.
Normalt ville man sige at man kigger fordi man synes noget er flot, eller grimt. Børn glor.
Fede mennesker nedstirrer en nøgen.

Jeg har til tider fået et skab ved siden af en ordentlig mama, og det er meget normalt hun står og prøver at gemme sig når hun klæder sig af/på(så kan man så selv tænke sig til hvordan det ser ud). Fair nok, hun er der for at tabe sig, hvilket jo kun er godt hun gør noget ved det.
Men når de så er flere samlet på et sted, ved de ikk noget bedre end at stå og hviske åbenlyst om andre, specielt de slanke får en omgang. De står decideret og kigger hen på en, imens de stikker hovederne sammen og sladrer.
For det første er det barnligt, for det andet må jeg minde de damer om de er her fordi de har et kompleks over de aldrig kommer i nærheden af at se ud som os.

Så er det over til skabene, og her forsøger nogle af dem at udstille sig selv med en arrogant og nedladende mine, når jeg bruger 10 minutter på at pleje min hud.
Og det er svært for dem, for de har det ikke i sig. De ejer ikke fornemmelsen af at føle sig bedre end andre fordi de er fede, og de ved det.

I starten fik jeg det helt dårligt fordi der stod så mange mamutter og overbegloede mig, indtil det efter et par gange gik op for mig, det var rigtig påtaget.

Jeg synes ikke det er synd for dem, for de er voksne mennesker der har ansvaret for deres eget liv.
Det kan være synd for børn og dyr, men ikke når man er fyrre og fed, så er det altså op på hesten, og ud og lav en livsstilsændring.

Jeg har forståelse for at det kan være let at tage på og svært at tabe sig. Har selv været overvægtig, og husker tydeligt at jeg bare lod være med at tage nogle bestemte bukser på , fordi de strammede. Og vupti vapti, så vejde jeg pludselig næsten 20 kg for meget.
Det kan være svært at skulle erkende man er fed, men det er på ingen måde en undskyldning for at opføre sig dårligt overfor andre på.
Ingen mennesker jeg kender er interesserede i at blive nedgjort, heller ikke selvom de har det godt med sig selv.
Det forstærker ikke følelsen af forståelse for de overvægtige at de behandler en dårligt, for at føle sig bedre tilpas.


Så jeg vil opfordre alle virkelig fede mennesker der prøver at føle sig bedre end andre, fordi de er fede, til at revurdere sig selv.
Hvad er det egentlig du vil med dit liv?
Hvordan opfatter du dig selv?
Hvordan ønsker du selv at blive behandlet?

Og så tænke over at mange har forståelse for de har det svært, og synes det er godt de gør noget ved deres problemer.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Ting er aldrig helt så sort og hvide som man gerne vil gøre dem til.

Du har så absolut ret i, at uanset hvordan man ser ud, eller hvilken kultur man kommer fra, så berettiger det ikke en til at være nederdrægtig. Desværre er jalousi og misundelse gerne en ting der gør, at folk bliver nederdrægtige. Derfor advarede Gud os også imod det ved at sige, vi skulle lade være, ellers.....

Men det altså ikke altid folks egne skyld at de bliver fede. I den perfekt verden, jo. I en verden med stress, dårlig økonomi, dårligt helbred, dårlige sociale kår og elendige psyke, så kan fedme komme uanset om man vil det eller ej. Det er ikke altid nok at sige, at folk bare skal lade være med at spise. Masser andre faktore spiller også ind.

Jeg kan godt genkende hvad du siger om fede mennesker, men desværre tror jeg, at det du siger der, er en grim tendens hos mange kvinder (hvis ikke alle :P )

I mit center er der er en SUPER HOTTY som træner. En sand Milf. Hun er en super hotty fordi hun træner dedikeret og stenhårdt, og det kan ses. Det er der nogen af de andre kvinder i centeret, som har svært ved at acceptere. Så istedet for at rose hende for hendes indsats, så får hun syrlige kommentare.

En tendens jeg også ser hos teenagere. Jeg tror ikke 40% af den private post på arto.dk kan tåle læsning. Det er ren sviner af andre.

Det er desværre en kedelig tendens hos menneskeheden. Fede folk er nok ikke bedre, men da de i forvejen selv ligger ryg til mange kommentare, så tror jeg det er nemt for dem, at falde i samme grøft.

God blog ellers (Y)

- Del Pede