søndag den 22. april 2007

Min taber underbo!

Suk, sidder og lytter til min underbo´s brummende techno rytmer for 527. gang.

Jeg er SÅ træt af den taber.
Siden jeg flyttede ind i min lejlighed har det været et konstant tilbagevendene problem med larm fra naboerne.
Det første jeg lagde mærke til var min syge nabo´s klamme kneppelyde der forpestede min tilværelse døgnet rundt.
Han stønnede ca hver 3. time, højt, inderligt og klagende suppleret med ord der indikerede at han var til at få andet end almindelige smæk.
Blev vækket kl 5 hver morgen af ham, igen kl 8, så kl 10-11. Og sådan gik resten af dagen.
Det var så højlydt at det kunne høres i min stue, selvom det er i soveværelset han opholdt sig.
Efter at have banket meget højt på væggen et par gange efterfulgt af noget i retningen af: "så tag dog for helvede at kneppe færdig så vi andre blir fri for at høre på dit stønneri" eller: " det er søndag for helvede, tag og dæmp jer", dæmpede de sig faktisk.
Jeg havde en mistanke om at han måske var trækkerdreng, og det var nok lidt demotiverende at lægge der og betale penge for at gi ham en røvhulsstrækker, imens hans morgensure nabo stod og bankede på væggen med en tøjbøjle og brokkede sig højlydt. My luck.
Men oveni har jeg været plaget af min danseglade underbo.
Den åndsvage tøs er vist et par år yngre end mig, har fuldstændig afbleget hår, går altid i super-jeg er 12 år-lårkort nederdel, ryger som en skorsten og har en rusten stemme a lá Betina nede fra grillen(nej, jeg er ikke så meget for hende).
Hun hører techno i døgndrift -i bogstaveligste forstand.
Så enten har hun et ekstremt søvnproblem eller også er hun frygtelig god til at holde sig vågen...Det er ihvertfald irreterende under alle omstændigheder.
Jeg synes selv jeg har været en ekstremt medgørlig overbo. Har været nede hos hende jævnligt siden jeg flyttede ind og bedt hende om at dæmpe musikken, eller i det mindste bare lukke døren til soveværelset så jeg har kunne opholde mig derinde, uden at skulle deltage i hendes løjer.
Det kulminerede dog her i vinters da hende og kæresten hele tiden skændtes, og de skreg af hinanden, så de andre naboer bankede på min væg, fordi de troede det var mig.
Der lød nogle gevaldige dunkelyde dernedefra, og man kunne høre at reolerne væltede, dørerne smækkede for fuld hammer og jeg kunne høre alt hvad de sagde. Trættende.
Efter et par uger gik jeg ned til hende, for at snakke om det.
Hun åbnede døren og en fed røg af hash modtog mig. "Ja", klynkede hun(se mig det er så synd for mig). Jeg forklarede hende at jeg ikke kunne undgå at høre hvad der foregik, og at det måtte høre op."Jamen jamen", sagde hun, "jeg har sagt til ham at han skal flytte".
Jeg sagde at jeg var ligeglad med hvordan hun ordnede det, bare det stoppede, at jeg ikke ønskede at klage over hende så længe vi kunne snakke om det, men jeg ville ha at hun skulle gøre noget ved det."Det lyder som om I er ved at smadre det hele, det er meget svært at sove""Nåå, jamen det er bare mig der løber hovedet imod væggen når jeg har det sådan", sagde hun sgu."Jeg tager over 12 piller om dagen, hvad vil du ha jeg skal gøre?", ytrede hun.
Jeg tænkte: ynkelige taber hvor er det mig ikke særlig vigtigt hvad dit problem er, og sagde at jeg stadig var ligeglad med hvordan hun gjorde, bare det stoppede.
Det stoppede fra den dag.Jeg var fro, indtil hun fik en ny kæreste. Bumsen som jeg ynder at kalde ham. En hun har støvet op nede fra hjørnet. Gammel og grim med tatoveringer og en hund som så også er flyttet ind.
Og hold da op de gir den gas. Både i sengen og med musikken, har været nede 4 gange indenfor de sidste1½ mdr for at få hende til at skrue ned.
Nu er det sådan at jeg også godt kan lide techno, men i døgndrift? Nej tak, det tror jeg ikke lige.
De spiller heller ikke techno konstant, kun næsten.
Jeg fik nok, fik nok af at være flink, fik nok af hende.

Det hjælper tydeligvis ikke at være fleksibel overfor hende, hun skal åbenbart ha det ind med skeer. Måske er det pillerne, måske er det stofferne, måske er hun bare født fatsvag, jeg ved det ikke, og jeg er også meget ligeglad nu.
Jeg vil bare ha ro, være sikker på at jeg får min nattesøvn, når jeg kommer hjem.Være sikker på at musikken ikke lige pludselig bliver skruet op kl 2 om natten, bare lige for sjovs skyld.Det er ligesom at bo på kollegie, den store forskel er bare at det gør vi ikke.
Vi bor i et ganske almindeligt lejlighedskompleks med ganske almindelige mennesker -på nær hende selvfølgelig.
Jeg kræver mit ret som lejer. Et ordenligt sted at bo.
Underbo, flyt i kollegie!!!

Ingen kommentarer: